89/12/22
10:13 ص
قسمت ششم خطبه :
« یا سَلْمانُ وَ یا جُنْدَبُ فَاَنَا وَ رَسُولُ اللّهِ کُنّا نُورا واحِدا صارَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله علیه و آله مُحَمَّدًا الْمُصْطَفى وَ صِرْتُ اَنَا وَصِیَّهُ الْمُرْتَضى وَ صارَ مَحَمَّدٌ النّاطِقَ وَ صِرْتُ اَنَا الصّامِتَ وَ اِنَّهُ لابُدَّ فى کُلِّ عَصْرٍ مِنَ الاَْعْصارِ اَنْ یَکُونَ فیهِ ناطِقٌ وَ صامِتٌ .»
6ـ اى سلمان و اى جندب! من و رسول خدا نور واحدى بودیم سپس او محمّد مصطفى شد و من وصىّ او مرتضى شدم. محمّد صلى الله علیه و آله ناطق شد و من ساکت و خاموش. به این ترتیب در هر عصرى یکى باید گویا باشد و دیگرى ساکت.
قسمت هفتم خطبه:
« یا سَلْمانُ صارَ مُحَمَّدٌ الْمُنْذِرَ وَصِرْتُ اَنَا الْهادِىَ وَ ذلِکَ قَوْلُهُ عَزَّوَجَلَّ «اِنَّما اَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِکُلِّ قَوْمٍ هادٍ» فَرَسُولُ اللّهِ صلى الله علیه و آله الْمُنْذِرُ وَ اَنَا الْهادِى. « اَللّهُ یَعْلَمُ ما تَحْمِلُ کُلُّ اُنْثى وَ ما تَغیضُ الاَْرْحامُ وَ ما تَزْدادُ وَ کُلُّ شَىْءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدارٍ، عالِمُ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ الْکَبیرُ الْمُتَعالِ، سَواءٌ مِنْکُمْ مَنْ اَسَرَّ الْقَوْلَ وَ مَنْ جَهَرَ بِهِ وَ مَنْ هُوَ مُسْتَخْفٍ بِاللَّیْلِ وَ سارِبٌ بِالنَّهارِ، لَهُ مَعَقِّباتٌ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ یَحْفَظُونَهُ مِنْ اَمْرِاللّهِ»[1] قالَ فَضَرَبَ علیهالسلام بِیَدِهِ عَلَى الاُْخْرى وَ قالَ علیهالسلام صارَ مُحَمَّدٌ صلى الله علیه و آله صاحِبَ الْجَمْعِ وَ صِرْتُ اَنَا صاحِبَ النَّشْرِ وَ صارَ مُحَمَّدٌ صلى الله علیه و آله صاحِبَ الْجَنَّةِ وَ صِرْتُ اَنَا صاحِبَ النّارِ اَقُولُ لَها خُذى هذا وَ ذَرى هذا وَ صارَ مُحَمَّدٌ صلى الله علیه و آله صاحِبَ الرَّجْفَةِ وَ صِرْتُ اَنَا صاحِبَ الْهَدَّةِ وَ اَنَا صاحِبُ اللَّوْحِ الْمَحْفُوظِ الْهَمَنِى اللّهُ عَزَّ و َجَلَّ عِلْمَ ما فیهِ. نَعَمْ یا سَلْمانُ وَ یا جُنْدَبُ وَ صارَ مُحَمَّدٌ «یس وَ الْقُرْآنِ الْحَکیمِ» وَ صارَ مُحَمَّدٌ «ن وَالْقَلَمِ» وَ صارَ مُحَمَّدٌ «طه ما اَنْزَلْنا عَلَیْکَ الْقُرْانُ لِتَشْقى» وَ صارَ مُحَمَّدٌ صلى الله علیه و آله صاحِبَ الدَّلالاتِ وَ صِرْتُ اَنَا صاحِبَ الْمُعْجِزاتِ وَ الاْیاتِ، وَ صارَ مُحَمَّدٌ صلى الله علیه و آله خاتَمَ النَّبِیّینَ وَ صِرْتُ اَنَا خاتَمَ الْوَصِیّینَ وَ اَنَا الصِّراطُ الْمُسْتَقیمُ وَ اَنَا « النَّبَاءُ الْعَظیمُ اَلَّذى هُمْ فیهِ مُخْتَلِفُونَ»[2] وَ لا اَحَدٌ اخْتَلَفَ اِلاّ فى وِلایَتى، وَ صارَ مُحَمَّدٌ صلى الله علیه و آله صاحِبَ الدَّعْوَةِ وَ صِرْتُ اَنَا صاحِبَ السَّیْفِ، وَ صارَ مُحَمَّدٌ صلى الله علیه و آله نَبِیًّا مُرْسَلاً وَ صِرْتُ اَنَا صاحِبَ اَمْرِ النَّبِىِّ قالَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ «یُلْقِى الرُّوحَ مِنْ اَمْرِهِ عَلى مِنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ»[3] وَ هُوَ رُوحُاللّهِ لا یُعْطیهِ وَ لا یُلْقى هذَا الرُّوحَ اِلاّ عَلى مَلَکٍ مُقَرَّبٍ اَوْ نَبِىٍّ مُرْسَلٍ اَوْ وَصِىٍّ مُنْتَجَبٍ فَمَنْ اَعْطاهُ اللّهُ هذَاالرُّوحَ فَقَدْ اَبانَهُ مِنَ النّاسِ وَ فَوَّضَ عَلَیْهِ الْقُدْرَةَ وَ اَحْیَا الْمَوْتى وَ عَلِمَ بِما کانَ وَ ما یَکُونُ وَ سارَ مِن الْمَشْرِقِ اِلَى الْمَغْرِبِ وَ مِنَ الْمَغْرِبِ اِلَى الْمَشْرِقِ فى لَحْظَةِ عَیْنٍ وَ عَلِمَ ما فِى الضَّمائِرِ وَ الْقُلُوبِ وَ عَلِمَ ما فِى السَّمواتِ وَ الاَْرْضِ »
7ـ اى سلمان، محمّد صلى الله علیه و آله بیم دهنده شد و من رهبر و هدایت کننده و این همان فرمودهى خداوند عزّوجلّ است «[اى پیامبر] تو بیم دهندهاى و هر قومى را هدایتگرى است» لذا رسول خدا صلى الله علیه و آله بیم دهنده و من هدایت کنندهام. سپس آیات بعد از آن را تلاوت فرمود: «خداوند آنچه را که هر مادهاى بدان باردار مىشود و آنچه را رحمها کم یا افزون مىکنند مىداند و هر چیز نزد او مقدار معینى دارد. او داناى نهان و آشکار و بزرگ و برتر است. چه پنهان سخن گوئید چه آشکار، و نیز مخفى شدگان در شب یا پیدایان در روز براى او یکسان است. فرشتگان مدام از پیشرو و پشت سر به امر خدا آدمى را حفظ مىکنند ] . « سلمان] گفت: آن حضرت دست خود را بر دست دیگرش زد و فرمود: حضرت محمّد صلى الله علیه و آله صاحب جمع شد و من صاحب نشر. حضرت محمّد صلى الله علیه و آله صاحب بهشت شد و من صاحب دوزخ که به آن مىگویم این را بگیر و آن را رها کن. حضرت محمّد صلى الله علیه و آله صاحب «زلزله و لرزش» شد و من صاحب «ویرانى و غرش». منم صاحب لوح محفوظ و خداوند تمام علم آن را به من الهام فرمود.آرى اى سلمان و اى جندب! حضرت محمّد صلى الله علیه و آله «یس و القرآن الحکیم» و «ن و القلم» و «طه ما انزلنا علیک القرآن لتشقى» و صاحب دلالات و راهنمایىها شد و من صاحب معجزات و نشانهها؛ و حضرت محمّد صلى الله علیه و آله آخرین پیامبر شد و من آخرین وصى (بلافصل پیامبران). منم «راه مستقیم» و منم آن «خبر بزرگى که در آن اختلاف کردند» و کسى جز در ولایت من اختلاف نکرد. حضرت محمّد صلى الله علیه و آله صاحب دعوت شد و من صاحب شمشیر. حضرت محمّد صلى الله علیه و آله پیامبر مرسل شد و من صاحب امر پیامبر صلى الله علیه و آله . خداوند عزّ و جلّ مىفرماید: «خداوند روح را به امر خود بر هر یک از بندگان خویش که بخواهد مىفرستد» و او روح خداوند است. خداوند آن را جز به فرشته مقرّب یا پیامبر مرسل یا وصى برگزیده عطا نمىکند و نمىفرستد. خداوند به هر که این روح را عطا فرماید او را از دیگر مردمان جدا و متمایز گردانیده و قدرت را به او واگذار مىنماید بگو نهاى که مرده را زنده کند و به آنچه شده و خواهد شد دانا شود. در یک چشم بر هم زدن از مشرق به مغرب و از مغرب به مشرق مىرود و به آنچه در دلها، آسمانها و زمین است آگاهى مىیابد.